máj
31

Jenei Gyula Az időben rend van c. kötetéből (részleteket ld. itt és itt, na meg itt) ízelítőül két verset ajánlunk figyelmetekbe:

 

Két reggel

 

gyerekkoromból egyetlen álmom 

képét őrzöm, s néhány éve majdnem 

fölülírta azt is egy fotó. az első reggelen

tél volt, és mégis poros nyári 

 

alkonyatot rögzítettem, de ebben 

nem ez a furcsa, hanem hogy egész 

életemben csak akkor egyszer láttam 

fekete-fehér álmot. mint egy régi film, 

 

olyannak látszott: faros buszt mutatott

a kép. kívülről szemléltem: hátulról, 

srégen. országút, csenevész fák

szaladtak szembe vele. de az is lehet,

 

 

hogy bent a faluban loholtak a nyiszlett

akácok. s a szomszéd község is ott 

tespedt az álomban. mintha egy meg-

állóból néztem volna, hogy távolodik 

 

a busz: a bumfordi, lekerekített formák.

akkor még szerettem a kipufogógáz

szagát. lassan tűnt el az öreg jármű.

– a másik reggelen, hosszú évek múltán,

 

díjazott fotóra lapoztam valamelyik 

újságban: egy busz hátsó ablakára 

kisgyerek tapadt, s nézett vissza-

felé. egy másik falura. ahonnan éppen 

 

evakuálták. sokakkal együtt. talán 

délszláv pillanat, ahogyan az ob-

jekjtívon átsuhan szürkén. olyan

szürkén – mint kő vagy vadgalamb.

 

 

Megkérdezhetném

 

tetszett a szomszédlány szabályos 

arca (haja szőke szellő volt a mindig 

nyári fényben), de már nem tudom 

megidézni vonásait, s ha próbálom

 

mégis elgondolni, az nem ő, nem is 

hasonlít bizonyára. csak egy festmény, 

amit a képzelet. délutáni alvásból

ébredtem három-négyévesen, ő talán 

 

már iskolás, én kinőtt kiságyban 

csupaszon, ő nem tudom, miben. fél-

sötét szobában tündöklik folyton

valószínűsíthető mosolya. azt hiszem, 

 

szégyelltem magam, bár fogalmam 

sincs, hogy az egyedfejlődés során 

pontosan melyik életkorban alakul ki

a szeméremérzet. de nem is 

 

lényeges. talán utólag vetítem vissza. 

talán így lehetett. a keresztneve 

rémlik, vezetékneve már nem – 

anyámtól még megkérdezhetném.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fiatalirok.blog.hu/api/trackback/id/tr612944337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása